donderdag 24 oktober 2013

Bedritueel

18u: Avondmaaltijd
19u: Speelgoed opruimen
19u15: Pyjama aan, tandjes poetsen
19u30: Verhaaltje voorlezen en knuffelen
19u45: Lieve, slapende kindjes in bed.

Wat. Een. Grap.

Om 18u geef je je dreumes de kans om zelf te eten. Dit resulteert zich in een tafel onder de stoofvlees, en frietjes die op de vloer groeien. Ook de haren en de kleertjes van je dreumes mochten eraan geloven. Ze moet in bad. Maar eerst nog even de jongste voeden, dat is dringender. Terwijl ik voed, smeert dreumes haar handen overal aan af. De muren, de tafel, de zetels, speelgoed, ... Alles wordt besmeurd.

Om 19u de oudste in bad. Na 5 minuten drama omdat ze géén schuim in haar haren wilt is ze dan toch gewassen. Ze wilt nog niet uit bad, eerst nog spelen. En 'zelluf' tanden poetsen! Geen pyjama aanwillen, naakt is leuker. Als ik om 19u20 haar dan toch in haar pyjama krijg, besluit ik het opruimen zo te laten.

Tijd voor een verhaaltje. Ik doe een poging tot voorlezen terwijl zij alles wat er in het boek staat benoemd en haar eigen versie van het boek vertelt. Na 5 pagina's met elk 3 zinnen is de dame het beu en begint ze over en weer te springen op bed. Wanneer ik zeg dat het tijd is om te slapen krijg ik een heel duidelijke 'NEE!'

Ze tiert en gilt, wilt haar schoenen aantrekken, wilt nog een koek. En een sapje ook! Na nog wat drinken, opnieuw de tandjes 'zelluuuuuuf' poetsen. Na nog eens aan te kondigen dat het bedtijd is krijg ik alweer een dikke, vette 'NEE!" Mama is het beu, grabbelt haar vast, en legt haar in bed. Dan maar rusten, dat is ook goed. Zolang ze maar stil is en ik eindelijk mijn koffie die ik deze ochtend nog te goed had, kan drinken. Ik hoor haar haar beklag doen tegen Mijnheer De Ijsbeer.

Om 22u ga ik nog even kijken, samen met Papa. "Ach, 't is toch zo'n lieveke!"

2 opmerkingen: